영어공부 2023. 12. 27. 10:00

토플 준비 꿀팁(ft. 스피킹 템플릿 공개!)

[본 포스팅은 고우해커스 고득점멘토 토플리 님의 글을 재구성하여 작성하였습니다]

 

제가 토플 준비시 3,4번 유형을 어떻게 공부했고 어떤 템플릿을 활용했는에 대해 소개하고자 합니다.

 

< SP 스피킹 영역>



분류



Task



준비시간/발표시간



Reading



Listening



기타

독립형 Task 1 15초/ 45초 X X 선택 말하기- 동의/반대 or 2중 택일
통합형 Task 2 30초/ 60초 100자 내외: 45~50초 O 대학 생활(Conversation)
통합형 Task 3 30초/ 60초 100자 내외: 45~50초 O 수업시간 교수의 강의(Lecture)
통합형 Task 4 20초/ 60초 X O 수업시간 교수의 강의(Lecture)
 

 

오늘 다룰 3,4번의 경우 많은 분들이 어려워하는 영역입니다.

토플 준비시간이 많지 않으며 발표시간도 매우 적기 때문입니다.

그렇다면 바로 본론으로 들어가도록 하겠습니다.

 

1. Task 3- 통합형 

 

Task 3의 경우, 준비시간은 30초이고 발표시간은 60초입니다.

리딩 및 리스닝이 모두 있는 통합형 유형입니다.

제가 활용한 템플릿은 다음과 같습니다. Google에도 다양하게 나와있기 때문에

다양한 토플 준비 템플릿을 보시고 결정하면 좋을 것 같습니다.

 

The article is about __________(제목)

Which the passage defines as ____________ (정의)

The professor provides an example of ________

He/She states that ____________ (detail 채워넣기)

And that is how the example clearly illustrates ______

 

저는 리딩, 리스닝에 나온 내용을 빈칸에 채웠습니다. 예시를 들어보도록 하겠습니다.

먼저 3번 유형에서 리딩 지문을 45~50초 동안 제시합니다.

해당 리딩 지문을 보고 제목과 정의를 빈칸에 노트테이킹을 하셔야 합니다.

Directions: State University plans to build a new auditorium.

Read an article about the plan in the campus newspaper.

You have 45 seconds to read the article. Begin reading now.

 

Flow(제목)

In psychology, the feeling of complete and energized focus in an activity is called flow. (정의)People who enter a state of flow lose their sense of time and have a feeling of great satisfaction. They become completely involved in an activity for its own sake rather than for what may result from the activity, such as money or prestige. Contrary to expectation, flow usually happens not during relaxing moments of leisure and entertainment, but when we are actively involved in a difficult enterprise, in a task that stretches our mental or physical abilities.

[Toefl IBT Practice test Question 7]

 

일단 연습문제의 리딩 지문을 통해 제목과 정의 부분의 빈칸을 채워넣을 수 있습니다.

 

The article is about flow

Which the passage defines as the feeling of complete and energized focus in an activity.

 

이런식으로 채워주시면 됩니다. 나머지 부분은 굳이 안읽으셔도 됩니다.

빠르게 제목과 정의를 찾고 노트테이킹만 해주시면 됩니다.

 

그 다음에는 같은 주제에 관한 리스닝 음원이 나오게 됩니다.

여기에서는 발화자가 어떤 예시를 들고 예시의 detail 을 노트테이킹 하면 됩니다.

 

Narrator Listen to part of a talk in a psychology class.

Male professor I think this will help you get a picture of what your textbook is describing. I had a friend(예시) who taught in the physics department, Professor Jones, he retired last year. . . . Anyway, I remember . . . this was a few years ago . . . I remember passing by a classroom early one morning just as he was leaving, and he looked terrible: his clothes were all rumpled, and he looked like he hadn’t slept all night. And I asked if he was OK. I was surprised when he said that he never felt better, that he was totally happy. He had spent the entire night in the classroom working on a mathematics puzzle. He didn’t stop to eat dinner; he didn’t stop to sleep . . . or even rest. He was that involved in solving the puzzle. And it didn’t even have anything to do with his teaching or research; he had just come across this puzzle accidentally, I think in a mathematics journal, and it just really interested him, so he worked furiously all night and covered the blackboards in the classroom with equations and numbers and never realized that time was passing by.

[Toefl IBT Practice test Question 7]

 

 

The professor provides an example of his friend

He/She states that ____________ (노트테이킹 한 detail을 채워넣으시면 됩니다!)

And that is how the example clearly illustrates flow(제목 혹은 리딩과 리스닝의 핵심을 적어주면 됩니다.)

 

따라서 최종적으로 정리하면,

The article is about flow.

Which the passage defines as the feeling of complete and energized focus in an activity.

The professor provides an example of his friend.

He/She states that ____________ (노트테이킹 한 detail을 채워넣으시면 됩니다!)

And that is how the example clearly illustrates flow.

 

이런식으로 토플 준비해서 말하면 됩니다. Detail은 최대한 주제에 관한 내용을 담으셔야 합니다. 

 

 

2. Task 4- 통합형

마지막이자 가장 어려운 유형인 Task 4에 대해서 설명하고자 합니다.

Task 4는, 리딩지문은 없고 리스닝만 있습니다.

더불어 토플 준비 시간이 20초로 매우 짧습니다.

노트테이킹을 하면서 어떻게 말해야 하는지에 대해서 구상해야 합니다.

더불어 리스닝 음원이 매우 빠르고 어려운 내용의 주제를 다루기 때문에

평소 LC 영역에서 노트테이킹을 효율적으로 하는 토플 준비가 도움이 되실 것입니다.

 

제가 사용한 토플 준비 템플릿은 다음과 같습니다.

 

In the lecture, the professor explains __________ (설명)

First, he/she talks about ____________________________ 

And he/she provides an example of _________(detail 필기 내용 요약)
Second, he/she explains____________________________ 

And he/she provides an example of ___________(detail 필기 내용 요약)

That’s how the professor explains it.

 

 

보통 4번 유형은 두 가지를 설명합니다. 예시나 정의가 그 대표적인 예 입니다.

4번 문항에서 특히 주의해야 할 것은 어떤 내용이 어떤 예시나

정의에 관한 내용인지를 구분하셔야 하는 것입니다. A에 관한 예시로 a를 설명했는데,

이를 잘못듣고 a를 B의 예시라고 말하면 감점요소입니다.

이를 특히 주의하고! 2가지가 나올 것이라는 것을 염두해 두고 노트테이킹을 하면 좋습니다.

또한 두 가지 각각에 관한 예시도 음원에서 나올 것입니다. 

이제 예시를 통해 어떻게 토플 준비를 했는지 살펴보도록 하겠습니다.

Narrator Listen to part of a lecture in a biology course.

Female professor Human beings aren’t the only animals that use tools. It’s generally recognized that other animals use tools as well . . . use them naturally, in the wild, without any human instruction. But when can we say that an object is a tool? Well, it depends on your definition of a toolAnd in fact, there are two competing definitionsa narrow definition and a broad one. (해당 음원에서는 tool의 두 가지!! 정의에 대해 다룹니다.)The narrow definition(정의 1) says that a tool is an object that’s used to perform a specific task . . . but not just any object. To be a tool, according to the narrow definition, the object’s gotta be purposefully changed or shaped by the animal, or human, so that it can be used that way. It’s an object that’s made. Wild chimpanzees(예시1 언급! -> 노트테이킹) use sticks to dig insects out of their nests . . . but most sticks lying around won’t do the job . . . they might be too thick, for example. So the sticks have to be sharpened so they’ll fit into the hole in an ant hill or the insect nest. The chimp pulls off the leaves and chews the stick and trims it down that way until it’s the right size. The chimp doesn’t just find the stick . . . it . . . you could say it makes it in a way. But the broad definition(정의 2) says an object doesn’t have to be modified to be considered a tool. The broad definition says a tool is any object that’s used to perform a specific task. For example, an elephant(예시 2) will sometimes use a stick to scratch its back . . . it just picks up a stick from the ground and scratches its back with it . . . It doesn’t modify the stick, it uses it just as it’s found. And it’s a tool, under the broad definition, but under the narrow definition it’s not because, well, the elephant doesn’t change it in any way.

 

이런식으로 정의 2개, 그리고 각 정의에 관한 예시 1개씩해서 총 2개가 나옵니다.

이들을 토플 준비 템플릿에 잘 정리해서 말하면 됩니다.

 

 

In the lecture, the professor explains two definitions of a tool

First, he/she talks about  The narrow definition of a tool

And he/she provides an example of  Wild chimpanzees. He states that Wild chimpanzees ~~~~~.
Second, he/she explains  the broad definition of a tool.

And he/she provides an example of an elephant. He states that an elephant ~~~~~~~.

That’s how the professor explains it.

 

이런식으로 토플 준비하면 됩니다. Task 4에서 가장 중요한 것은 음원을 얼마나

구조화 할 수 있는가 입니다. 두 가지를 나누고 또 그 두 가지 안에서

정의, 예시 설명 detail을 모두 챙겨야 합니다. 

 

▼토플 스피킹과 라이팅 영역 알아보기▼

 

비법노트게시판:: 고우해커스

오늘은 토플 영역별 공부방법의 마지막, 스피킹과 라이팅 영역에 대해서 알아보겠습니다. 처음 토플을 공부하시는 분들이 가장 많이 당황하시는 영역일거라고 생각하는데요, 차근차근 알아보

www.gohackers.com